Kryssning

Man kan ju säga att mina kryssningar numera ändrat karraktär..........
Upp tidigt som attan för att hinna till Viking lines terminal till kl 07.00 (det är morgon vi pratar om).
Nicke skjutsar in mig och barnen och vi möter upp Maarit, Ami, Hanna, Erik, Helena och Nina. Från början så var det tänkt att jag och Maarit skulle göra en dagsutflyckt tillsammans med barnen, men det var diverse mostrar och kusiner som också ville ut och åka båt med Emil och Gry. Och inte nog med denna folksammling, för på båten hem så skulle minsan mormor och morfar också vara på väg hem från deras semestrer i Finland, fast de var än så länge helt ovetande om att vi skulle dyka upp.

Vi började med en brak frukost, ja kan man säga mer än att hunger är bästa kryddan. Alla åt som om vi inte sett mat förrut. Sen kände man sig lagom proppmätt när man rejsade runt tillsammans med barnen i lekrummet. Ja rum och rum, det är en hel våning med diverse roliga saker, hoppborg, bollhav, ritrum, legorum mm mm så det är ju verkligen drömmen för barnen. Det dröjde inte jätte länge innan de kört helt slut på sig själva och ville sova. Vi passade på att sitta på däck en stund och mysa i solen och handla lite taxfree och sånt som de små trollen inte tycker är så skoj.
När de vaknade så han de leka lite till innan vi var frammi i Mariehamn och skulle byta båt. Det var på denna båt mormor och morfar skulle vara.
Vi gick runt och leta och leta men hittade dom inte, så tillslut var vi tvungna att ringa till dom och avslöja att vi var där. Dom blev jätte glada och överraskade förståss. Vi gick i samlad trupp till buffén och bjöd vårta föräldrar (mormor och morfar) på en riktig brak lunch. Och jag kan ju säga att den var inte riktigt viktväktar mässig........Fast vad jag har hört så innehåller chokladpudding mest fibret och vitaminer.

Emil fann en ny passion på båten, enarmad bandit, tillsammans med Maarit så spelade han och vann. Men i stället för att spela upp pengarna han igen så gick han och köpte sig en liten boll med en blinkanda pirat på. Gissa om jag blev stolt då.
Och eftersom jag råkade ha sönder sleifen på hans foppa tofflor (kopior som jag köpte på gränsmarknaden) häromdagen så passade det ju utmärkt att köpa ett par nya orginal på båten.....275 kr som hittat.

Båten skulle vara tillbaka igen 18.55 och eftersom vi ätit lunch så sent som 15.00 så var man inte så värst middags hungrig vid 18-tiden. Men vi tänkte att nåt bör ju i alla fall barnen stoppa i sig så vi gick och fika. När jag frågade vad Emil var sugen på så svarade han direkt: köttbullar! Ja jag borde ju inte blivit så förvånad. Jag gick och köpte lite köttbullar och tänkte att han lär ju inte äta så mycket.....men killen skrapade rent.

Vi får se om det blir en ny tradition att vi systrar far iväg på en dagskryssning varje sommar och möter våran gammla mamma och pappa, det återstår att se. Kul är det i alla fall att umgås med varandra.

Det var en trött mamma och två trötta barn som Nicke hämtade på terminalen, men kul hade vi haft. Ja en kryssning är ju inte vad det en gång varit och det är just ingen avkoppling alls för en själv. Men man blir ju alldeles varm i hjärtat av att se ens älskade barn ha så fantastiskt roligt.
Väl hemma så somnade jag som en sten intill Emil när jag nattade honom, vaknade vid 23-tiden och var alldeles vimmelkantig av trötthet.

Ikväll så far jag och barnen hem till mormor och morfar och stannar ända till på måndag. Nicke han ska iväg och spela golf med grabbarna hela helgen och ha det gott, jag håller en tumme för fint väder åt dom. Och jag hoppas att de får en riktigt skön helg och jag gissar på att de kommer att sitta uppe halva natten och dricka sprit och snacka skit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0