Ordningen återställd

Äntligen så var alla fröknar på Emils dagis på plats efter semestern, och han bara sprang in och hade knappt tid att säga hejdå. Inga tårar idag inte, och allt verkar vara precis som det brukar. Kan hända att min lilla kille är kännslig för förändringar, minns när han var liten så blev han alldeles förtvivlad när vi möblerade om odyl. Han var inte gammal när vi flyttade från Rotebro till Edsberg, men han blev helt rabbiat när vi började plocka ner böckerna från bokhyllan, men blev ganska nöjd igen när vi plockade upp dom och ställde tillbaka dom igen i våran nya lägenhet. Jag minns en gång som jag hade möblerat om i hans rum....den natten sov han inte jätte mycket. Så det är väl helt enkelt så att när det inte är som det brukar så måste man knorra lite.

Gry vaknade mitt i våran promenad och eftersom jag var kissnödig och precis vid Sollentuna centrum så beslöt jag mig för att stanna till där. Efter att varit och lättat på trycket så handlade jag lite läskeblask till mig och en youghurt till Gry på Mc donalds, och Gry fick stanna till lite i deras lekrum. Och när jag ändå var bland massa affärer så tyckte jag det var lika bra att kolla lite på nya skor till Gry som fått större fötter över en natt. Hittade ett par jätte fina vita Kavat skor och tänkte slå till, väl framme vid kassan så upptäcker jag förskräckt att mitt VISA kort inte ligget i plånboken.....PANIK. Detta har hänt en gång tidigare för länge sedan och då blev jag bestulen på 8000 kr av en kompis....ännu mera PANIK....Hinner dock sansa mig lite innan jag hinner öppna munnen, och kommer ihåg att det blev ju brådis till glassbilen igår, la kortet och legget i fickan på mina shorts och dessa fickor är just ingenting att ha för allt faller ur....hmmmmm.....Känner lugnet och inser att det nog ligger hemma någonstans på golvet. Ja det blev inga skor till Gry idag i alla fall, och jag får vara glad över att jag inte stod i kassan på ica maxi efter att ha stor handlat och skulle betala. Ett par små flick skor är ju inte så svårt att ställa tillbaka. Ja vad kan man säga, allt har en mening. Det var helt enkelt inte meningen att jag skulle köpa ett par skor för 400 kr till Gry just idag, och det förstod jag när jag kollade mitt saldo på kontot senare på dagen.........
Och VISA kortet...jag det hittade vi UNDER tvättmaskinen.......

När jag hämtat Emil från dagis så ville han först bara gå hem. Nej mamma inte lekparken, jag vill hem. När jag frågade varför han ville hem fick jag ett kort och tydligt svar: Äta glass!!!!!!! När jag lovade att vi kunde äta glass när vi kom hem gick han med på att gå till lekparken, och tur var väl det för där var ju Henrik, Elliot och Isak och med dom var Uffe och Wilma. Det blev massa röj i lekparken, vi sparkade boll och så lekte vi kurragömma i skogen. Det var två trötta barn jag fick med mig hem.

Till middag hade Emil beställt kyckling och jag tänkte göra det lätt för mig, stekt kyckling och potatis. Slänger på potatisen och börjar fixa kycklingen. Då jag inte hade någon tinad så fick jag lov att ta fryst!!!!! Tinade upp den lite i micron och skivade den så att det skulle gå snabbt att steka. Men vad det såg tråkigt ut med strimlad stekt kyckling.....började botanisera och leta i skåpen vad mer jag kunde blanda i. Hitta lite kryddmix här och lite ostron sås där och så lite wok grönsaker, lite lök och lite purjo och se där ett par klyftor vitlök....vips så var det ju en kyckling wok.....men det kan man ju inte äta potatis till...så på med lite ris. Middagen var precis klar när mannen i huset klev innanför dörren, som den lydige hemmafrun som jag är så var det bara för honom att slå sig ner och avnjuta en utsökt middag. Och gott var det, det tyckte alla.
Gjorde även en utsökt middag igår som jag nästan måste dela med mig av receptet, både barn och vuxna slukade allt.

Fyllda paprikor ála Nina-Pina

4 st röda paprikor
400 g köttfärs
1 gul lök
1 purjo
1 burk krossade tomater
2 dl matvete
1 buljong tärning
1 burk passerade tomater
vitlök
riven ost
kryddor efter tycke och smak, jag använder mycket örtkryddot men det är ju en smaksak.

Koka matvete enl anvisning och tillsätt buljong tärningen i vattnet.

Dela paprikorna på längden och förväll dem i lättsaltat vatten.

Finhacka ½ gul lök, blanda med passerad tomat, kryddor och vitlök, låt puttra en stund.

Stek färsen, hackad lök & purjo och pressad vitlök. Tillsätt krossade tomater och kokt matvete och kryddor, låt puttra en stund.

Fyll paprika halvorna med färsröran, häll tomatsåsen runtomkring och ställ in i ugnen (225 grader) i 20 min, ta ut och strö över lite riven ost och ställ tillbaka i ugnen tills den smällt. (då menar jag inte ugnen, utan osten....=)

Käka det med en grönsallad till....Mums, mina barn älskar det, och vi vuxna med för den delen.

Kommentarer
Postat av: Snorig syster

Vi har ätit köttfärslimpa idag. Jag lagar så god köttfärslimpa så jag vinner recpettävlingar med den!

2007-08-15 @ 22:06:03
Postat av: Storasyster

Jag var lat som vanligt...
Vi köpte inlagda strömmingsfileer och åt potatismos och knäckemackor till det, plus 1 liter mjölk. Mmmm vad gott!

2007-08-15 @ 22:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0