Sjuka barn

Ja så fick man svar på varför barnen var så överdjävliga igår....på kvällen hade de båda över 40 grader feber.
Hela hösten har de klarat sig något sånär från div sjukdommar, men självklart blit Emil jätte sjuk just den helgen han skulle ha mys helg med moster Maarit, ja det var bara att ställa in helgens alla aktiviteter, ja i alla fall kvällens och morgondagens. Kanske de har frisknat till fram på söndag då vi ska på kusin Hannas födelsedagskalas. Håller en tumme!

Ja det var en ynklig liten kille som kom in i natt och ville sova hos oss, och i morse så låg han i soffan nerbäddad under täcket och tittade på tv, så lite låg var han ju i jämförelse med hur han brukar vara. Men det är ju för kul med barn när de är sjuka, skulle en annan ha 40 grader feber så skulle man ju vara helt golvad. Medan Emil då bortsett från att han var lite låg i morse och att han inte ville äta så har han lekt och tuffat på som vanligt.
När jag och Gry satt och åt frukost så satt Emil bara och stirrade rakt framför sig och såg olycklig ut, när jag frågade om han inte ville äta skakade han bara på huvudet och gled ner från stolen. Blandade en stor flaska med oboý till honom och stoppade om honom i soffan, när han druckit ur den så kom han tillbaka in i köket och sa lite tyst -Jag vill ha glass?!. Och tittade hopp fullt på mig. Och är det någon gång man kan få äta glass till frukost så är det väl när man har hög feber, så självklart plockade jag fram en glasspinne var till dom. Och genast så blev de lite piggare, och sen var det full fräs på dom igen.

Och självklart så hade Emil en BVC tid för 3-års kontroll idag. Först så tänkte jag att det var ju bara att avboka den tiden och hoppas på en ny tid. Men jag han inte mer än tänka tanken innan jag insåg vad krångligt allt skulle bli, det skulle troligen inte bli en tid på denna sida av året och sen skulle det med all sannolikhet krocka med Grys inskolning på dagis. Så jag gjorde faktiskt en liten fuling och gav barnen ipren och sen gick vi ner och hoppades på att det inte skulle vara några nya bebisar där. Hade de varit fullproppade av snor och hostat så det skvätt så hade jag inte gjort det, men nu har de bara feber och inget annat. Och med lite ipren i kroppen så var de så pigga och glada igen att det liknade ingenting.
Den "stora" 3-åringen är numera 90,5 cm lång (kort) och väger 12 kg, endast 2 kg mer än lillasyster! En stadig bit med andra ord.
Sedan stoppade jag om dom i vagnen så de fick sova ute i friska luften och tog en promenad.

Och hela eftermiddagen så var de jätte pigga och alerta, ända tills middagstid då Gry först somnar i soffan och när vi ska äta börjar Emil att frossa så tänderna skallrar. Så han ville inte ha någon mat utan fick en stoooor flaska oboý med grädde som han låg i soffan inbäddad i täcke och drack. Resten av kvällen blev ganska pipig och gnällig med hög feber igen. Och sen dröjde det inte länge förrän de själva ville borsta tänderna och gå och sova.
Ja så man får väl se hur de små liven mår i morgon.

Kommentarer
Postat av: Katja

Ja, glass får man när man är sjuk. Såna är reglerna, det vet ju alla :-)
Låter som barnen haft en rätt mysig dag trots feber. Glass och oboy, det var inte dåligt. Jag tror jag kommer hem till dig när jag är sjuk nästa gång ;-)

2007-12-14 @ 21:26:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0