Köttbulle resan

Tidig morgon, så gott som natt fortfarande, hele familjen sover gott.
Men...vilket oväsen...vad är det som låter...sluta jag vill SOVA! Hrmpf...väckar klockan ringer, siffrorna blänger mot mig i mörkret, 04.40. Det ÄR mitt i natten. Men det är bara att kliva upp, för idag ska vi till Finland med Lingemarks.
Smyger in i köket och slår på perkolatorn (som jag givetvis laddat kvällen innan) går in i badrummet och tar en dusch så att jag vaknar till liv. Dricker lite kaffe och häller upp resten i termos. Nicke och jag funderar lite på hur vi ska göra med våra sovande barn!!!!!!! Vi har en plan! Vi tar ett varsit sovande barn och börjar bara att klä på dom, inget mys och vakna i lugn och ro, nej vi lyfter bara upp dom och börjar klä på dem de kläder som jag givetvis lagt fram kvällen innan. Gry vaknade när jag kommit till byxorna!
Kl 05.30 har vi bestämt träff med Lingemarks på deras parkering, 05.31 är vi där, och de med!!!! Fantastiskt vad vi är duktiga.
Äntligen är vi på väg.
Väl framme vid terminalen så smakar det bra med mitt kaffe som jag tagit med. Magen börjar kurra lite, tur att jag har lite valnötsbröd med så att jag kan hålla mitt blodsocker uppe.
Väl ombord så går vi raka vägen till sjöfrukosten, mums vad gott det var. Och Emil blir överlycklig för där finns det ju köttbullar.
Vi hade inge som hellst problem att få tiden att gå, med småbarn som far omkring huller om buller har man att göra jämt och ständigt. Vips är det dags för lunch, buffé får det bli. När vi kommer dit så får vi veta att det endast är 45 min kvar av sittningen. 45 min ter sig som en evighet för oss, vem har suttit och käkat så länge de senaste åren? Visst kommer vi att hinna. Och det var perfekt att komma då, inga köer bara att ta för sig av all den goda maten, sen var det bara att kasta i sig av den goda maten medans barnen var stilla och nöjda med att äta. Ja Emil var ju nöjd, där fanns ju köttbullar. Och jag var mer än nöjd, behöver jag säga mer än chokladpudding....ja ni förstår nog. Ja när vi var mätta och färdigätna så fanns där t.o.m tid kvar........
Middag åt vi i kaffeterian, gissa vad Emil åt?

Väl framme på hotellet och när våra trötta barn slutligen somnat så öppnade vi en flaska vin och helt plötsligt var klockan 01. Borsta tanden och hopp i säng, en ny dag väntar i morgon.

Åhh vad jag sov skönt, mörkt och svalt rum med en jätte bred säng som hela familjen fick plats i utan problem.

Kl 07.00 var det upp och hoppa, ner och käka frukost och sen iväg till Mumindalen. Vilken fantastiskt rolig dag, barnen var ju inte helt sammarbetsvilliga hela tiden, men de skötte sig riktigt bra. Barnen var överförtjusta i mumin och hans vänner, och Emil for runt som ett skollat troll, överallt var han samtidigt. Och han for runt i muminhuset så jag undrar just om han han se något. Lagom till vi skulle äta lunch så hade ju den lilla killen kroknat och sov som en sten. Och på buffèn där vi åt fanns det ju köttbullar!!!!!! Fast han blev nog inte så lessen över att han missade dom, för i stället fick han finsk korv (ja vi var ju i finland så det vore ju lite underligt om den inte var finsk) med curley fries. Ja jag undrar hur de fick dem krulliga!!!!!

Promenerade genom Nådendal till parkeringen där våra bilar stod. Återupplevde lite barndoms minnen genom att köpa mig en liter ärtor att mumsa på.

Vi åt en utsökt middag på hotellet där barnen hade en egen buffè, innehållandes bla köttbullar. Middagen gick rellativt sansat till, satt och mutade Gry med vattenmelon, så länge hon hade en melonbit i handen så var hon nöjd, och Emil satte vi i vagnen och gav honom tutte och snutte. Ja och där fick jag äta min mat och dricka mitt goda vin.
Som avslutning på denna underbara dag skulle vi gå och bada och basta lite. Emil full av förväntning och alldeles till sig av upphettsning, vad händer....jo han halkar och ramlar pladask på ett hårt, vått och kallt golv. Börja inte bra, och det blev inte bättre. Vattnet var så iskallt att t.o.m badnymfen Gry ståd på tå på ett ben i vattnet och ville upp. Troligt att vi skulle få badkrukan Emil att bada där. Nicke tog in han i bastun men där bröt han ihop totalt. Och killarna Lingemark var inte så överförtjusta de heller. Så det blev till att ta hissen upp till hotellrummet och ta en dusch.

Jaha sen var det morgon och bråttom som fan igen, för idag ska vi åka hem. Vi hinner nätt och jämt få i oss frukost. Ja Emil hinner förståss klämma i sig några köttbullar och jag får i mig det livsnödvändiga kaffet.
Sen var det full rulle på båten igen, så mycket kul att göra för barnen. Emil hoppar i hoppborgen tills han är genom svettig, röjer i boll havet så att jag är alldeles förvånad att han inte gör sig illa. Och Gry charmar alla som går förbi, särskilt flickor som är i leka med dockor åldern.
Vi käkar lunch i kaffeterian för vi är inte riktigt synkade med bufféns öppet tider idag. Men turligt nog för Emil så finns där ju köttbullar...men...han verkar inte jätte sugen på det, säger att han vill ha kyckling! Undra vad det kan bero på?
Dagen bara susar iväg, och vips är vi framme i Stockholm. Och eftersom vi inte ätit någon middag (pga hunger brist) utan bara tog en fika så svängde vi förbi Mc Donalds och köpte med oss lite hälsosamma burgare hem. Jag frågade Emil om han hellre skulle vilja att jag gjorde lite köttbullar....det kom ett kort men bestämt nej.

Vilken härlig resa, intensiv med rolig och med det bästa sällskapet, TACK så jätte mycket Lenita, Henrik, Elliot och Isak, för en kanon resa.

Och mor och far min uppskattade mitt vykort som var egenhändigt skrivet av mig på FINSKA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0