Cykeltur!

Cykelturen var jätte trevlig......d.v.s om den hade blivit av förståss......
Nä det blev ingen cykeltur och det var inte mitt fel, jag var helt inställd på det. Men ibland så blir det bara inte som man tänkt, och man måste ändra lite på planerna.

När dagen började, vilket var väldigt tidigt för min del, så var jag på jätte gott humör. Blev väckt av Emil vid 5-tiden och jag stoppade om honom igen i hans säng och la mig brevid. Och han höll just på att somna om när hans lillasyster började stöka och det slutade med att båda väckte varandra i stället för att sova. Ja det var bara att kliva upp, och när jag står där i mörkret i vardagsrummet säger Emil att hans pyamas är blöt. Och jag vet att Gry skulle bryta ihop fullständigt om jag satte ner henne på golvet. Så jag ställde mig och hojta i mörkret:
-NIIIIICKEEEE! Jag har två vakna barn här och det är mitt i natten, kan du ta Emil.
Sömndrucken stapplade han upp och tog Emil och bytte hans blöja, sen la de sig i Emils säng och skulle förhoppningsvis sova mera. Jag tog Gry och la mig i våran säng och hoppades på att få sova mera. Men hur det är var så slutade det med att Nicke sover gott i Emils säng och jag har 2 vakna barn hoppandes i min säng........
Jaha bara att kliva upp, och huvudsaken är ju att Nicke får sova (notera sarkasmen i det sista jag skrev!!!!!)
Men humöret var trotts det på topp, bäddade ner oss i soffan och kollade på barn program.
Barnen börjar bli lite griniga och stingsliga av lågt blodsocker så jag ropar in till Nicke, som fortfarande sover gott i Emils säng, att idag fick han lov att göra frukost.
Ja en halvtimme senare masar han sig upp och sätter på kaffe och låser sen in sig på muggen. Och barnen är ju nu i upplösningstillstånd av hunger och lågt blodsocker. Så med en djup suck så är det ju då jag som gör klart frukosten och utfodrar våra hungriga barn......Och jag kan ju säga som så att nu var INTE humöret på topp längre. Nä jag var arg för att inte säga skit arg ja för att inte säga rosenrasande, hade lust att ge någon (nämner inga namn) en box på läppen. Ja så jag sa ett par väl varda ord, grina en skvätt och surade jätte länge. Men sen var det ganska bra igen. Och Nicke ska vara väldigt glad över att jag älskar honom så mycket som jag gör, och jag ska väl vara nog så tacksam över att han står ut med mig och mitt humör. Puss älskling *flirtar och ser lite sexig ut*

Kl 11.30 mötte vi Lenita och Isak och promenerade till hembyggdsgården och gick på höstmarknad, ja marknaden var ju just inte mycket att hänga i gran, men smedjan var öppen och Emil var djupt fascinerad av elden som brann där inne. Och sen var det ponnyridning, och det tyckte Emil var jätte spännande och kul. Jag tror nog att ridturen på hästen Maja var dagens höjdpunkt.
Ja vi hade ett fantastiskt väder och fikade lite hembakt inna vi promenerade därifrån.

Stannade till i Sollentuna centrum på vägen hem och gjorde ett besök inne på leksaksaffären. Det var uppskattat av barnen kan jag säga, sen var det bara att promenera hem igen och börja laga mat.
Smördegs inbakad fläskfilé med klyftpotatis stod det på menyn denna söndag.

Och på begäran så ska jag tala om hur jag gjorde min fantastiskt goda pasta gratäng igår.
Slängde i lite kokt fullkornspasta i en ugnsforn, hällde på fredagens rester av köttfärssås och strödde över lite mager riven ost, och sen in i ugnen tills osten smällt och fått fin färg. Och en grönsallad till det, ja det var så otroligt smarrigt, och enkelt. Och det bästa med pastagratäng är att man kan ju slänga i vilka rester som hellst och det blir bara jätte gott. Och har man inga rester så blir det smarrigt att ta färdig tomatsoppa och strimla ner rökt skinka och blanda med kokt pasta och lök av något slag.
Ja man tager vad man haver.....lycka till Katja!

Och till alla eventuella framtida barnvakter.....Självklart sover våra barn minst till 10 när mamma och pappa inte är hemma!

Kommentarer
Postat av: Katja

Lät ju jättegott. Måste testa snarast.
Vad ska man säga, karlar :-)
Puss gumman

2007-09-30 @ 18:48:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0