Tillbaka i Sundsvall

Två  veckor i Storskog gick försvinnande fort och det var snudd på att vi stannat en extra vecka.....OM det inte varit för att vi har ett mycket viktigt kalas att vara gå på i morgon (söndag) förståss. En vecka till så hade garaget blivit färdigbyggt, få se om Nicke åker upp en vända i höst och bygger klart, annars får det vänta till nästa sommar.

Ja vi har haft två underbara veckor med fantastiskt väder och jag måste ju erkänna att jag gillar det där stället mer och mer. När vi kom upp var vädret perfekt, 15-18 grader varmt, sol och blåsigt, det kunde knappast bli bättre då myggen blåste sin kos då. Och mygg var det dessutom inte speciellt gott om upptäckte vi när det väl slutade att blåsa och högsommar värmen kom.

Eftersom det var mer eller mindre igenvuxet ,runt stugan så började vi med att röja upp lite, gräsmattan klipptes och krattades och sen fick Nicke lajja "macho man" då han hängde på sig röjsågen och snyggade till i slänten.
Emil fick sig ett verktygsbälte med riktiga verktyg och fick hjälpa Nicke med att bygga skotergarage, och där snickrades det och grejjades det från morgon till kväll.

Vi gjorde en liten utflykt till Norge, och passade på att skicka lite kort till några stycken, fast det blev väldigt få då jag glömt alla adresser hemma!!!!!!! Och vi gjorde inte om förra sommarens misstag med att äta lunch på restaurang och få betala 400(!) kr för två hamburgare och två varmkorvar med tillhörande dryck, och nu pratar vi inte om någon fancy restaurang utan en helt vanlig simpelt hamburgerhak. Nä i år skulle vi mysa till det och ha picnic vid riksgränsen, fast så mysigt blev det ju inte förståss. Först och främst så småregnade det just när vi skulle käka, men det tyckte vi ju inte gjorde så mycket efter som det finns rastplatser under tak med grillplats (fast vi hade ju förståss inte ränkt grilla!) Men när vi kommer dit och in i rast stugan så är det så JÄVLA skitigt, skräpigt och snuskigt så att vi inte ens vil sätta oss på någon av bänkarna. Kan inte begripa vad det är för idioter som bara lämnar sitt snusk efter sig och bara förväntar sig att någon annan ska ta rätt på det. Nackskott på sånna borde det vara!!!!!!!
Ja vi intog våran mat stående och något huttrandes, och efter en stund så kunde vi inte låta bli att börja fnittra lite och se det komska i det hela och insåg helt enkelt att det blir inte alltid som man tänkt sig.
Vi kom fram till Mo i rana tillslut och då hade vädret även blivit bättre, strosade runt där och skrev lite vykort innan vi åkte hem igen! Vi hade tänkt att ta vägen över fjället tillbaka men se det gick inte, inga bilar fick köra där längre. Synd tyckte jag för det är just den delen som är bäst på hela utflykten att köra upp på fjället och förundras över utsikten och vara mitt i snön. Ja visst kan man ju alltid ta sig dit upp till fots och vandra, men nej tack där går faktiskt gränsen för mig!!!!!!!!

Fredag var marknadsdag, dags för gränsmarknad i Tärnaby. Mycket trevligt och massor av glöbröd köpte vi. Hela dagen gick åt att strosa runt där och på väg hem därifrån så stötte vi på Marianne och Bertil som vi bjöd över till Storskog på lite kaffe och glöbröd innan de skulle fara hemmåt.
Senare på kvällen kom Yvonne och K-G, och barnen blev överförtjusta över att äntligen få träffa sin farmor. Ja vi har ju inte setts sedan i påskas och det utbröt ett stort kram kalas, och resten av helgen skulle bli mycket hektisk från tidig morgon till sena kvällen, allt för att vi skulle hinna ta tillvara på så mycket av helgen som möjligt. Och som ett brev på posten så får ju jag huvudvärk på lördagen och blir liggande hela eftermiddagen och kvällen, men det hindrade ju inte de andra från att göra roliga saker.
Två vändor var vi ner till sjön, första vändan bestod i att laga båten som någon kört sönder. Och sen blev det en vända med båten i sjön också! Farmor och K-G tog med sig barnen ut på en liten sväng och de var alldeles saligt lyckliga efter det. Gry ville inte alls kliva ur båten efter det och hade hellst velat åka runt där hela dagen om hon fått bestämma.

Helgen gick fort och snart var det söndag kväll och Yvonne och K-G skulle fara hem, nästa år ska vi försöka tajma våra semesrar lite bättre så att vi hiner ses mera än bara en helg.

När måndagen kom var vi alla helt väck och vi fick inget gjort. Tur K-G lämnat en tv till oss så att vi hade något att förströ tiden med. Och eftersom vi instalerat en dusch så ägnade vi kvällen åt familjetvagning, mycket uppfriskande och fräscht.

Tisdagen tillbringade vi hos Manne, Amanda och deras tjejer då Nicke skulle instalera en värmepump. En jätte trevlig dag med fint väder och ett fruntimmer att skvallra med. Vi var kvar där hela dagen och blev bjudna på lunch, och vid 16-tiden åkte vi och badade och hade med oss middag som vi åt på stranden. Så jätte härligt.

Onsadgen spenderade vi hos K-G och instalerade värmepump nummer två, också det tog hela dagen och K-G bjöd på lunch och vi passade på att låna hans dusch och så blev det middag på Frasses innan vi åkte tillbaka till Storskog.

Och i torsdags så upptäckte vi att i stugan nedanför fanns det ju också små barn, men tråkigt nog så skulle ju de hem senare undar dagen. Märkligt att vi inte hört dom och att de inte hört oss, för de hade varit där en hel vecka. Jajaj vi fick oss en trevlig fika stund och Nicke fick sig en pratstund med en barndomskamrat som han inte träffat sedan han var 11-12 år, och barnen fick busa och rejsa av sig med andra barn.

Och fredagen ägnade vi oss åt fiske....ja så värst mycket fiske ägnade vi oss ju inte åt för Emil hade ro till det i ca 2 minuter sen ville han bara veva in linan för det var ju det som var kul. Hur kul är det för en 3½ åring att sitta stilla och glo på ett flöte egentligen......Men gräva fram mask var kul lika så sätta den på kroken, och vi kom så pass nära en fisk att den hade mumsat i sig masken från kroken i alla fall. Nicke hade även kastspöt med sig men det är ju verkligen ingen hitt med två små barn med sig som krokarna kan fastna i för att de är överallt och ingenstans.
Jag och Gry gick på promenad och kollade om vi kunde hitta några goda bär. En handfull med blåbär och ETT hjortron, de andra hjortronen var inte mogna men ett fick vi i alla fall så att banen fick smaka.....de spottade ut det illa kvickt och tyckte att det smakade rysligt illa, haha sin far upp i dagen.

Vips var det lördag och dags att lämna stugan i Storskog, allt hade vi packat redan kvällen innan och nästan allt var städat och klart. Så vi kom iväg tidigt men det var också allt!!!!!! För vi skulle förbi Manne och Amanda och lämna lite grejjer och blev stående där och prata en bra stund, och sen skulle vi stanna på lunch hos Bertil Och Marianne. Och där var det inte någon snabb lunch att tänka på utan en delikat trerätters njöt vi av i fulla drag så klocksn han bli 14.00 och då hade vi bara hunnit till Stensele........Ja därifrån är det ju en bit kvar till Sundsvall, men vi körde på utan något stopp, länge leve dvdn så barnen orkar sitta timme ut och timme in i bilen. Och der är duktiga och började inte pipa förrän det var ca 30 minuter kvar och då började de att vara ganska hungriga.
Och vid 18.30 var vi inchekade och klara på hotellet och fick sätta tänderna i lite middag.

Och i morgon väntar ännu en dag i bilen, fast den resan är ju förståss inte lika lång.

Och jag får återkomma i senare inlägg med lite sköna bilder.