Julen för mig

Har du köpt en chokladkalender?

Nej, inte ens till barnen.

Om ja, har Du öppnat några luckor för tidigt?
Det får man väl inte göra........

Har du hunnit köpa alla julklappar?

Med tanke på att det är den 25 idag så får man förutsetta det. Klapparna var klara i god tid men hittade en hemma i dag som vi glömt att ta med. Förlåt Hanna!


Till vem är det svårast att köpa till?

Det var ingen som vare direkt svår. Men det besvärligaste var väl Maarit då hon gick och köpte till sig själv just det som jag tänkt att ge henne. Man ska helt enkelt inte handla till sig själv före jul.

Dricker du alkoholfri glögg?

Ja visst gör jag det, med alokohol också. Provade en hel del spännande glöggsorter i Morgongåva.


Har det hänt att Du aldrig stressat inför julen?

Kan inta påminna mig om att jag någonsin stressat innan jul. Förstår inte vad det är man har så bråttom till, man har ju vetat hela året att 24 december är det julafton.


Hur många stjärnor ger Du årets julkalender?

Den har varit helt OK, Emil har suttit som klistrad. Tyvärr så missade vi de två sista avsnitten så vi vet inte om de hittade tomten!!!!!!

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?

Trolltider


Säg en person som Du velat säga God Jul till men inte vågat/orkat eller kanske glömt?

Har nog sagt god jul på ett eller annat sätt till de jag önskat god jul.

Vem är det som julpyntar hemma hos Er?

Nicke och barnen.

Vem klär granen och bestämmer hur den SKA se ut?

Nicke och barnen

Platsgran eller äkta?

Plastgran

Älskar Du att få eller att ge julklappar?

Haha även fast man kanske inte tror det så blir jag som ett barn på julafton och ÄLSKAR att få julklappar och hittar jag några innan jul så öppnar jag dom bums!!!!!! Men jag älskar ju givetvis att ge också till de jag tycker om. Men jag går inte runt ocjh köper massa grejjer bara för att ha något att ge bort.

Känner Du någon julstämning nu?

Vi hade mycket julstämmning i Morgongåva, tyvärr var vi tvungna att åka hem långt före vi hade tänkt. 


När kom Din julstämning?

Ja den infann sig lagom till jul, typ 23/12


När skall man sätta upp adventsljusstakarna? När tidigast vs. senast?

Första advent varken förr eller senare.


När julpyntar man?

Ja det kommer fram succesivt mer och mer fram till julafton.


Skickar Du julkort?

Ja


Vilken senap till skinkan?

Skånsk


Viktigast på julbordet?

Skinkan och gravad lax


Julmusik jag inte kan vara utan?

Det ska vara en blandning av all julmusik, både klassiska julsånger och de moderna.


Världens bästa jullåt?

Spontant så vill jag säga Å helga natt med Loa Falkman men White Christmas med Bing Crosby är ju en klar favorit det med och Driving home for christmas med Chris Rea, ja det finns endel gobitar.


Julknäcke eller vörtbröd?

Vet inte, brukar inte bli så mycket bröd alls.


Vilket julgodis är viktigast?

Tomteskum

Vilka traditioner har Ni?

Sedan småfolket kom in i min famils så har det varit som så....23 dec åker vi till Morgongåva och tar in på pensionat Johansson. Julmys på kvällen med glögg och inslagning av de klappar som finns kvar att slå in. Julaftonsmorgon  har vi grötfrukost och sen börjar vi göra oss klara för dagen. Jag, Nicke, Maarit, Emil och Gry åker till min mamma och pappa och äter jullunch. Anna-Maria, Anders, Hanna och Erik åker till Anders föräldrar och äter jullunch. Och efter att vi sett Kalle och tryckt i oss oförsvarligt mycket godis så ses vi alla igen hos Johanssons och dit kommer tomten sen. Ja det var i korta drag hur vi har det. Lugnt, skönt och behaligt.

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?

Spelar inte så stor roll, det brukar bli lite av varje. 

Pepparkakor vs Lussebullar

Pepparkakor!


Skumtomtar vs Knäck

Skumtomtar.


Ischoklad vs Marsipan

Inget.


Köttbullar vs Prinskorvar

Överlåter dessa två till barnen och själv ägnar jag mig helhjärtat åt gravlaxen och skinkan!!

Julkorv vs Julskinka

Julskinka


Lax vs Sill

Måste man välja? Ja i så fall blir det lax.


Revbenspjäll vs Janssons Frestelse

Jansson 

Paradis vs Alladin

Alladin för paradis innehåller bara ljus choklad


Glögg vs Julmust

Glögg!


Rödbetssallad vs Dopp i grytan

Ingen julfrukost utan dopp i grytan

Ris a la Malta vs Risgrynsgröt

Tycker om båda fast jag har nog bara en endaste gång gjort ris a la malta på julen. Det finns andra tillfällen då jag har ätit desto mer av det.


Fördelar med julen enligt mig:

Mysigt att umgås med familjen och gott att äta av alla läckerheter.

Nackdelar med julen enligt mig:
Att många blir helt hysteriska från mitten av december. Och denna sjuka konsumtion av än det ena och än det andra. Varför inte bara njuta och bara vara i stället för att försöka överträffa sig själv eller andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0