Måndag morgon

Det var tungt att kliva upp i morse när klockan ringde och jag var inte alls på humör för att åka till jobbet. Det känndes som en typisk måndag morgon med en lång och tung vecka framför sig. Men morgonen flyter på och allt går friktionsfritt och jag hinner med den tidiga bussen och när jag väl kom till jobbet så har jag glömt bort att det kännts tungt på morgonen. Och jag har haft en kanon bra dag på jobbet med en hel del att göra och alla problem jag stött på har bara löst sig.

Barnen var pigga och glada när jag hämtade dom och bråkade inte det minsta när de skulle klä på sig och gå hem, vagnen hade Nicke parkerat så fint utanför och de rök inte ens ihop när de skulle bestämma vem som skulle sitta och vem som skulle stå på brädan. Utan bestämde så fint själva att i dag skulle de göra si för att i morgon göra så.

När jag står här hemma och ska hitta på något att göra till middag så har jag ingen lust att servera något halvfabrikat till fejkmat, så det får bli köttfärsbiffar med kokt potatis och stekt lök, biffarna piffar jag upp med en hög fint riven lök och morot och så en nypa chili och vitlök på det. Och det blev såååååå gott.
Ja, jag har läst Den hemliga kocken av Mats-Eric Nilsson, den boken borde alla levande varelser läsa. För det är brutalt sjukt vad vi stoppar i oss. Och att vi faktiskt matar våra barn med all denna fejkmat och kemikalier utan att blinka. Äckligt! Visst vi äter en heldel halv och hel fabrikat vi med men jag försöker i alla fall att minimera det och försöker göra bra val och handla ekologiskt, det funkar ju inte alltid  förståss.  För det är väl för väl att man inte är mer än människa och vill ha snabba lösningar ibland.


Kommentarer
Postat av: Klenis

Ja den har jag också läst. Man får med en gång lust att bli bondmora och odla alla sina livsmedel själv, sylta o safta, slakta grisen (som naturligtvis bökat fritt på gården), mjölkat kossan och odlat råg och vete i långa banor. Men sen kommer den där måndagen och fram åker falukorv, med minimalt med kött och annat jox i istället.. så kan det gå :)

2008-12-08 @ 22:07:54
URL: http://bisonoxe.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0