Städa, städa varje fredag.........

Idag har jag städat och gnott så att mitt hem är skinande blankt från rum till rum. Känner mig ganska nöjd med min prestation.
Eftermiddagen ägnade vi oss åt att gå till biblioteket och lämna till baka en hel trave med böcker, känndes som om vi hade halva biblioteket hemma. Men när vi kom ut därifrån så hade vi en minst lika stor trave med oss ut igen.

Gick till ica och handlade lite mat och där sprang vi dessutom på Lingemarks som också varit och handlat fredags middag. Ja och för oss blev det den vanliga fredags menyn, tacos och läskeblask till de vuxna och mjölk till barnen.
Nicke skulle bara in på Figges och köpa lite frukostbröd till i morgon, men kommer ut med en misstänkt stor påse.....Där i fanns även 4 st semlor!!!!!! Mins inte att jag sa något om att vi behövde semlor!!! *kliar mig i huvudet*
Men jaja det ärt nog så att vi kan behöva dom just idag.

Hem och hacka, hacka och steka, steka och röra ihop guacamole. Och sen högg vi alla in med frisk aptit och åt så vi storkna. Och det var så mycket vitlök i guacamolen att det nästan sved på tungan att äta den, mums mums.
Och när vi sen sitter där och är proppmätta kommer vi ihåg semlorna som står i kylen......Jaha det var bara att torka av bordet och duka fram semlor, och jaaa visst slank de ner också. Men sen var det ju inte utan att man var lite spyfärdig.

Vi hade en liten diskussion på jobbet igår om vem som gör vad hemma. Och jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte riktigt förstår det där med millimeter rättvisa. Att ha familj handlar ju om sammarbete och vem som gör vad är väl ganska oväsentligt. Om jag byter bajsblöja fyra gånger i rad så är väl inte det hela världen, den som är närmast till hands tar väl blöjan och så är det inte mer att tjafsa om, men i vissa familjer är det visst det.
Hemma hos oss är det så just nu att jag faktiskt står för den mesta markservicen, jag lagar oftast maten, jag städar och tvättar mest och det är oftast jag som ser till att det är framplockat och klart för morgondagen. Men å andra sidan så jobbar ju jag mycket mindre än Nicke, jag jobbar 75% och han 100%. Så vem är det då som har mest tid över till att fixa hemma. En tjej på jobbet ifrågasatte igår varför jag gör så mycket hemma varför inte min sambo gör mer, att hon skulle ju verkligen inte göra mer hemma än hennes sambo gör. Och när jag frågade hur mycket hon jobbade så visade det sig att hon jobbar lika mycket som jag, men tiden som blev "över" tänkte hon inte tillbringa med att passa upp på sin familj, som hon nu uttryckte sig. Okej om båda jobbar heltid att man då turas om att laga mat och städa, alt. gör det tillsammans. Men jobbar den ena mindre så tycker jag att det är självklart att den tar det tyngsta lasset hemma.Visst jag skulle ju kunna skita i det och bara ligga på soffan och glo på såpor, men hur kul skulle det vara att vistas här hemma då. Alla blir ju faktiskt lite gladare då det är snyggt runt omkring. Och jag ser det inte som att jag går omkring och passar upp på min familj, för när vi väl alla är hemma så delar vi ju på det som finna kvar att göra. Och har jag dessutom fixat mat och fått undan lite av tvättberget och rejsat med dammsugaren så har ju vi mera tid för varandra att göra roliga saker tillsammans.
Nu är det inte så att Nicke inte gör någonting hemma, han gör massor. Så ingen går och tror något annat =)

Hur ser det ut hos andra, vem gör vad och varför??????????????????

Kommentarer
Postat av: Storasyster

Jag har nästan aldrig dammsugit för det gör min man. När han kommer med dammsugaren så brukar jag skrika att han skall stänga av den för jag hör inte vad de säger på tv annars...

2008-02-15 @ 18:52:06
Postat av: Sofie

Hej Tjejen.
Måste säga att jag håller med dig till 100% !! Kan man styra undan en del innan övirga familjen kommer hem så får man mer kvalitéts tid över till varandra! Och finns det något mysigare!!
Jag är helt övertygad om att skulle de vara tvärt om att våra män jobbade 75% och vi 100% skulle dom göra som vi. Eller vad tror du?
Hoppas att ni får en härlig helg !
Kram Kram // Sofie

2008-02-16 @ 11:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0