En dag i nyttighetens tecken

Ja någon sovmorgon blev det ju inte, kl 06 kom Emil in och väckte mig. Och klockan var ju så pass mycket att jag visste att det var ju ingen idé att försöka få honom att somna om, så det var bara att ta täcket med sig och lägga sig i soffan. Fick ligga där och halvsova en liten stund i alla fall, men sen kom murbräckan Gry upp och ville vara med. Med andra ord slut på friden. Ja det var lika bra att sätta på kaffe och göra ett seriöst försök med att vakna.

Efter att vi ätit och klätt på oss så skulle vi på lite utflykt. In till stan skulle vi fara för att köpa en dop pressent eftersom vi ska på dop i morgon. Färden skulle gå till Maarits affär där hon plockat ihop lite böcker som skulle vara lämpliga att ge bort i pressent. Och eftersom det skulle bli en familje utflykt så skulle bilen lämnas hemma, Nicke försökte att vi skulle ta bilen i alla fall då han tittade ut och såg att det regnade. Men försök få Emil att hoppa in frivilligt i en bil när man först pratat om buss, tunnelbana, pendeltåg och sen buss igen......Så Nicke blev nedröstad och så gick vi iväg till bussen. Ja vädret hade ju kunnat vara roligare förståss.

Allt tar ju sin lilla tid då resan är endel av målet, tänk det finns så mycket att stanna och titta på. Men tillslut kom vi till Maarits affär, och genast ville Emil gå ner i dess källare och kolla på lagret och kontoret, jätte spännande. Och det finns ju så otroligt  mycket bra och fina böcker, ja själv så vill jag ha alla, så det var verkligen inte lätt att välja bland de Maarit plockat ut. Så Emil fick ta det svåra beslutet tillslut, annars hade vi aldrig kommit därifrån.

När vi var klara så gick vi till McDonalds och käkade lunch, ja det var den enda fem stjärninga restaurangen våran januari ekonomi tillät. Och jag tror nog att barnen var ordentligt hungriga för aldrig förr har det hänt att både jag och Nicke ätit klart, och fortfarande sitter båda barnen tyst och fint och mumsar förfullt.

Sen var det dags att börja åka hemmåt, och det är ju lite fegt att ta samma väg hem som man kom. Så vi gick till centralstation och tog pendeltåget. Åhhh vad Emil tycker att det är kul att åka tåg, måste nog ta tåget någonstans vart som hellst så att han får åka bistrovagn.
Och sista biten hem åkte vi lite till buss, väl hemma så gick vi ner till affären för att köpa lite Lördagsgodis. Och det är ju också stort för lilla pallevanten att få plocka ihop sitt godis själv. Och snacka om att han har sten koll på vad han gillar och inte. Ja än så länge har ju Gry inte fattat hur stort det här är med Lördagsgodis, hon är glad bara man stoppar något gott i munnen på henne.
Utan för Figges föll vi för frestelsen och slank in och köpte en semla var.............. Ja det är väl ett mellis gott som något, semla och godis.
Kanske vi ska försöka få i oss någon liten grönsak till middag idag!!!!! Om vi ens orkar hålla oss vakna så länge. Gry har bara sovit en kortis på förmiddagen och Emil har inte sovit alls.....än.....kan kroknar väl snart i något lämpligt hörn.