Umeå

Trotts att jag mådde som skit igår så kom vi iväg i utasatt tid idag. Vi hade siktat på att komma iväg 08.00 och kom iväg 08.30, det tycker jag var väldigt bra av oss.
Vi lämnade ett snöigt Edsberg bakom oss och snön vräkte ner längs vägen till en början, men det lättade allt eftersom och vi hade mest uppehålls väder under dagen, men ett och annat kortvarigt snöoväder åkte vi igenom.

Ja jag har ju alltid sagt att vintern alltid kommer förr eller senare till  Stockholm, och i år kom den då senare! Och det är visst inte bara Stockholm som fått snö lagom till påsk. Fick jag veta då jag talade med en syster som åkt ner till Göteborg för att fira påsk. Hon hade väntat sig att komma ner dit och möta våren och istället blir hon mött av ca 20 cm snö!!!! Ja det är ju inte var dag det händer. Så ut och ha snöbollskrig nu medan tillfälle ges. Kan tänka mig att det finns ett och annat barn från de mer snö fattiga regionerna i Sverige som är mer än nöjda nu och åker pulka och bygger snögubbar för glatta livet.

Ja vi hade en lång dag framför oss med många timmar i bilen. Och vi hade knappt hunnit ut på motorvägen innan Gry somnat och vid Gävle somnade Emil. Han vaknade lagom tills vi var vid Söderhamn och där gjorde vi ett stopp för lunch på Mc Donlds. Sen var det bara in i bilen igen och gasa på, det tog inte jätte lång tid innan jag somnade och sen när jag vaknade igen så var vi i Sundsvall. Gillar när man slumrat till och tiden bara susar förbi.
Det påminner mig om när min älskade syster bjöd mig på en resa till Thailand. Och eftersom jag är lite flygrädd och dessutom har svårt för att sova längre stunder när jag sitter upp, så fick jag några söta små rosa piller av henne. Dessa tog jag efter att jag ätit upp min middag på planer och nästa gång jag tittade upp så serverade de frukost, åt min frukost och somnade om för att vakna av att det slog lock för öronen när vi gick in för landning. Det var den klart bästa flygning jag gjort till Thiland. På tal om att tiden rusar iväg när man sover.........

Vi hade tänkt att gör ett stopp för mellis och bensträckning kring Ö-vik, men vi bestämde att det fick bli kex och festis till mellis och så gasade vi på för att komma fram till middagstid i Umeå i stället.
Och vid 16.30 var vi framme och checkade in på hotellet, åkte upp en snabbis till rummet för div blöjbyten och toa besök innan vi gick för att käka middag. Ja idag var det verkligen variationernas dag, Mc Donalds till lunch och MAX till middag, ja ibland får det bli så och barnen var fullt nöjda med det och ska sanningen fram så var vi vuxna rätt så nöjda vi med, suckers på hamburgare som vi är. Och förra året så tänkte vi att vi skulle passa på att äta god middag på hotellet, men det slutade med att jag och Nicke kastade i oss maten för att hinna hålla ordning på våra trötta barn så vi hann inte ens känna hur maten smaka. Så det känns ju som ett säkert kort att käka hamburgare, för den vet man ju hur det smakar =) Och så kan man spara de goda restaurang middagarna tills man kan gå utan barnen och verkligen få njuta av det.
Emil och Gry tyckte i alla fall att det var kalsa kanon härligt att komma ur bilen och få springa lite gatlopp. Och jag måste ju säga att Umeås gator är ganska öde en fredag kväll!!!! Visserligen är det långfredag men det här var ju löjligt, vi såg knappt en människa. Nä tacka vet jag storstaden som rör sig dygnet runt, året om.

När vi käkt tog vi en sväng in på ica och handla lite läsbart och ätbart innan vi gick tillbaka till hotellet.
Stoppade ungarna i duschen innan det var dags för natti natti. Och eftersom det är ett familjerum vi har så finns det ganska många sängar, en 105 cm och 2 st 90 cm, dessa 3 har vi kört ihop till en enda stor familje säng, ja det vore något att ha hemma. Så någonstans ska man väl få plats att sova sen när man blir sömnig. Och vad det verkar så är det visst bara jag som inte är sömnig. Barnen snarkar och Nicke sa att han skulle lyssna på ljudbok.....men jag vet inte om han lyssnar så mycket längre. Ja och själv så sitter jag här i en fantastiskt skön fåtölj med fötterna på en fotpall och har våran bärbara dator i knät. Ja ganska soft har jag det, hade man varit lite piggare så skulle man ju smitit iväg upp till relaxen, men jag har det ganska gött här vart jag sitter. Och vem vet Nicke vaknar kanske till liv så småningom och är lite social.

Och i morgon väntar för min del resans höjdpunkt, hotellfrukost!!!! (tur det kommer en till på väg hem) Och jag vet att här är den makalös, helt i världsklass. Och inte behöver vi jäkta för att hinna för de serverar frukost fram till 13.00 imorgon....känns som att det skulle sitta fint med en sovmorgon först.
Sen när vi ckeckat ut så bär det iväg att storhandla så vi överlever en vecka i Storskog, och när vi väl kommit dit så är det slut på all kontakt med omvärlden. Inte en mobiltelefon har täckning och något internet är inte att tänka på.

Så hej och so long på en vecka och fortsatt trevlig påsk.