En ny dag

Natten var lugn och behaglig och alla sov i sina egna sängar. Emil och Gry vaknade strax före kl 6, lite väl tidigt tyckte ju jag då´rå, men det var bara att bita ihop och kliva upp.
När vi var på väg till dagis så mulnade Emil till lite och sa att han INTE ville gå till Taxen han ville vara på Katten. Och hur jag än försökte locka och lirka så var det ett tvärt nej och efter en stund så började underläppen och darra och jag förstod att det var något som var fel på riktigt. Vi satt länge ute i morgonsolen och dividerade fram och tillbaka, och tillslut kom det fram att det var något galet med frukosten och han tittade lesset på mig och sa med gråt i rösten:
-Mamma jag vill verkligen inte äta gröt!!!!!!!
Kunde inte annat än ta honom i mina armar och små le lite och säga till honom att det måste vi tala om för fröken, och att hon inte kommer att bli varken arg eller lessen över det.
Och efter att ha följt med Gry in en stund på Katten så gick vi net till Taxen. Och när han berättade för fröken att han inte vill ha gröt till frukost så blev hon faktiskt uppriktigt förvånad och berättade att han ätit det med god aptit och gett sken av att han tyckte om det, så vi får väl se hur det går med gröt ätandet i fortsättningen. Men i dag var det filfrukost och han var ganska nöjd med det, och när jag frågade om det var OK att jag gick så log han mot mig och gav en bamsekram och sa hejdå.
Jag tror han börjat inse vidden av att vara på Taxen, att när man väl börjat där så är småbarnsavdelningen och fröknarna där ett minne blott. Och han har nog lite separationsångest och längtar lite efter dom och de andra barnen förståss, tur att han ska varva mellan avdelningarna i några dagar till. Men från och med måndag är han bara Taxen-barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0