Blåbär

Även om vi inte flyttade långt så har vi nu kommit jätte nära skogen, så efter mellis så var det på med gummistövlarna och ta med sig en liten hink och bege sig ut dit. Och mitt lilla blåbärs monster till son blev ju överförtjust när han såg hur mycketr blåbär där fanns och plockade både i munnen och i hinken. Gry var inte riktigt lika road, spottade ut blåbären jag stoppade in i hennes mun och sa att de smakade illa och tyckte mest att det var jobbigt att gå i skogsterräng idag. Hon brukar inte vara den som piper i första taget utan brukat kämpa på över stockar och sten. Men idag var det alltså ingen bra dag alls för henne, hon roade sig mest med att skala stammarna på tallarna, vilket i sin tur var jätte kul.

Förra året när vi var ute och plockade blåbär så tog jag alla bären och gjorde en blåbärspaj , men det misstagen gjorde jag inte om nu. För nu har jag lärt mig att Emil älskar blåbär som de är eller torkade, allt annat går bort. Så vi plockade inte mer än att Emil har lite att peta i sig när han blir sugen. Ja och så jäkla kul är det ju inte att kravla runt där i skogen samtidigt som man ska hålla reda på vilket håll barnen går åt......Myggmedel hade jag varit förutseende att ta med mig, men det låg ju givetvis kvar där i fickan orört. Jag och Gry klarade oss ganska bra ändå men på Emil hade de partat loss. Men å andra sidan så besväras han inte så mycket av betten.

Så åretst skogstur med blåbärsplockning är nu avklarad.......hahaha. Nu låter det ju som om vi aldrig är i skogen, men det är vi ju ganska ofta faktiskt.


Kommentarer
Postat av: Katja

Ja, själv håller jag precis på att göra äppelpaj då blåbär är lyxvara här. Det finns, men inte direkt på tillgängliga ställen vilket gör att blåbär är svindyrt. Tråkigt nog då blåbärspaj är bland det godaste som finns :-)

2008-09-14 @ 21:33:08
URL: http://pucko73.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0