Scharlakansfeber

Idag när jag såg Emils tunga och den var som ett stort smultron så förstod jag att det var scharlakans feber som härjar i hans kropp. Och när jag tänkte tillbaka på veckan så stämde ju allt. Hög feber, ont i halsen, utslag över kroppen och nu denna typiska tunga. Tittade in i Grys mun och såg en svullen och röd hals med en tunga med vit beläggning med röda upphöjda prickar i, hmmmm mer scharlakansfeber. Ja det var bara att konstatera att streptocockerna har dom i ett järngrepp och det var bara till att ringa till vårdcentralen. Fick en tid väldigt fort och när vi kom ner så blev vi visade in på doktorns rum omedelbart. Nä för de ville verkligen inte ha oss i väntrummet så att vi skulle sprida det vidare till alla som satt där. Läkaren konstaterade också bara genom att titta på tungan att det var scharlakansfeber men tog ett halsprov mest för synsskull. Och eftersom killen var ett sånt skolboks exempel så var det även kandidater som undrade om de fick titta, och Emil sträckte stolt ut tunan till alla som ville titta och var så duktig. Ja de var otroligt duktiga båda två, ja Gry var väl inte helt samarbetsvillig till en början men lät doktorn titta in i munnen tillslut om än lite motvilligt.

Sen var det bara att bege sig till apoteket och hämta ut antibiotikan som hon skrivit ut, och där inne var resten av Edsberg också och väntade på att få sina mediciner blandade. Ja det var inget annat än att slå sig ner och vänta. Det tog sin lilla tid men sen när det var färdigt så gick vi förbi pizzerian och köpte en Bambino till de fantastiskt duktiga barnen. Klockan hade hinnit bli 12.30 innan vi var hemma igen och de var hungriga som varger. Ja det blev inte mycket över, de slukade nästan hela pizzan. Tur var det väl att jag tog med en varsin påse Wall-E kex till dom så de hade något att knapra på när hungern var som värst på apoteket.

Och jag måste ju säga att de är helt otroliga på att ta medicin, gapar som små fågelungar och sväljer helt utan protester.
Och efter 48 timmar är det smittfria vilket innebär att på måndag blir det dagis, jag tror att de längtar dit nu. Men helgen får bli på hemmaplan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0