Fästing

Finns det något kryp som är så äckligt som en fästing? Nä jag tror inte det.

I morse när jag väckte Gry så satt det en fästing på hennes överarm och partajade på hennes blod, och det var inte fästingen i sig som jag blev förskräckt över utan märket den gjort på Grys arm. En fläck stor som en femkrona som var blåröd som såg ut att sprida ut sig. Troligen hade jag smått panikartad röst då jag ropade på Nicke för han har då aldrig studsat upp ur sängen så snabbt på morgonen och kommit in i Grys rum. Plockade bort fästingen och inspekterade henne i ljuset, kliade mig i huvudet och gick och kollade i barnläkarboken. Och där stod det faktiskt att olika reaktioner av fästingbett inte är ovanligt. Kännde mig gensat mycket lugnare och bestämde att hon skulle gå tillförskolan och att de skulle få hålla fästing fläcken under uppsikt. Och det verkade lägga sig lite undertiden vi gjorde oss klara för att gå.

När jag skulle hämta henne så var fläcken inte större men svullen och blåsvart och det såg ut som om det var en blodutgutelse under. Beslutade mig för att ta vägen förbi vårdcentralen och höra vad de tyckte. Där hade de aldrig sett något liknande, och det var inte så märken efter fästing bett brukar bete sig. Så de klämde in oss till en läkare mellan två bokade tider. Och läkaren kliade sig i huvudet hon med och trodde att fästingen bitit i en artär så att det uppstått en blödning under huden. Men eftersom det var en fästing som varit framme och det var en väldigt udda reaktion på bettet så vågade hon inte chansa på att läget var lugnt. Så penicilin är utsktivet nu som Gry ska ta i 10 dagar 3 (!) gånger om dagen, typ hästdos!

Kommentarer
Postat av: Katja

Fy fan! Åland som dessutom är fästingarnas mecka tydligen. Här rekommenderas alla att vaccinera sig, då det både kryllar av dem. Samt att de kan ge en allvarligare variant av TBE än hemma i Sverige.

Nu blev man ju lugn och relaxad....NOT ;-)

MEn jag hoppas lillstumpan inte får alltför ont, och skönt att läkare ändå tar det på allvar.

Kram

2009-06-24 @ 19:08:01
URL: http://utlandsmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0