Junibacken

Idag har jag och Gry haft en riktigt fantastisk dag. Den börjage någon gång strax efter kl 6 då vi låg om mös i min säng. Jag övertalade henne att sova hos mig i min säng i går så att jag skulle slippa springa i fall att det var några ledsamheter under natten. Och i sömnen så grät hon och ropade på pappa, men nöjde sig med mig när jag höll om henne. Vid 7-tiden gick vi upp och fortsatte att mysa i soffan med lite oboy och kaffe innan vi var redo för frukost.

Och vid 9-tiden bar det av till den stora staden med sikte på Junibacken. Och jag hade sånt otroligt flyt hela vägen in där alla byten stämmde. Chansade på att ta bussen från centralen ut på djurgården, men hade nästan väntat mig att få gå då det brukar vara långa köer med barnvagnar som ska med bussen. Men när jag kom till 47:ans hållplats så var det just då helt tom på barnvagnar. Så jag var först på tur med att få åka med, och när bussen kom var det bara en vagn och en rollator på så jag fick gott och väl plats med Grys vagn. Kvar på busshållplatsen så lämnade vi 4 nyanlända barnvagnar som fick vänta. Och på varje hållplats ända fram till djurgårdsbron lämnade vi minst en vagn.

Framme vid Junibacken så var jag glad att Nicke inte var med, för han hade ALDRIG ställt sig i den kön, den ringlade sig långt runt, runt. Och min första tanke var att gå därifrån. Men nu hade jag lovat Gry att gå på Junibacken så det var bara att ställa sig där. Och det gick ganska fort faktiskt. Det var mycket folk, men vi fick plats vi med. Och Gry stormtrivdes och ville inte gå därifrån.

I Muminhuset hittade hon en fåtölj som passade perfekt att sitta i.



Och utanför Villa villekulla varvade hon ner en stund med lego.



Och Villa villekulla var en stor succè, tänk att få gå in i Pippis hus. Ja Pippi är stora idolen just nu.

I hattstugan tyckte hon att hon kunde bo, för där innen var ju allt precis lagom för henne.



En tur med båten innan det var dags för oss att ta farväl av Junibacken.



Och givetvis så måste det inhandlas lite Pippi saker en dag som denna.



Fast det enda jag köpte på Junibacken var plånboken, för fan vad de kan ta betalt där. Först kostar det 110 kr att gå in, barn under 3 går gratis så det blev i och för sig inte så dyrt för oss. Sen åt vi lunch där, barnrätterna kostar 45 kr, vilket är ett helt ok pris, men de andra rätterna kostar 95 kr. Och sen tillkommer dryck såg jag på kvittot, ja det är ju tur att man är en vattendrickare, men 8 kr för ett litet glas mjölk till Gry fick jag betala. Så gissa om de drar in pengar där!!!!!
Boken gick jag ju förståss till Maarit och köpte så vi fick säga hej till henne med, och dockan köpte jag på Åhlens 100 kr billigare än på Junibacken.
Ja gå dit en vuxen och ett barn under 3 blir ju inte så blodigt, men i vanliga fall är vi ju två vuxna och två barn varav en är över tre.

När klockan var 13.30 och vi gick från Junibacken var Gry helt slut, och innan vi var vid djurgårdsbron så sov hon sött i vagnen. Jag insåg att jag inte skulle ha samma tur igen med att komma på en buss så jag promenerade. Och eftersom Gry skulle sova så passade det ju jätte bra. Siktet hade jag stält på Drottning gatan och Maarits bokaffär. När jag kom dit så sov Gry fortfarande och Maarit var på lunch så jag tog en sväng till så Gry fick sova klart. Gick in till gamla stan och strosade Västerlång gatan fram och tillbaka. Och Stockholm är så otroligt vackert även en grå dag som denna, och jag kan förstå att det är så mycket turister här.

Det blev ett snabbt besök hos Maarit där jag fick en latte medans vi valde bok, och sen bar det av hemåt. Och återigen hade jag flyt med tåg och buss som kom precis när jag ville.

Och i morgon kommer mina pojkar hem, oj så jag ska puss på dom.

Kommentarer
Postat av: Katja

Oh, snart kan vi oxå göra alla sådana roliga saker. Längtar. Just ja, prel datum för tjejkväll är fredagkväll 8e maj. Funkar det?

2009-03-29 @ 00:05:34
URL: http://utlandsmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0