Finland

Hur sammanfattar man denna resa på bästa sätt? Med bilder blir nog bra.

Vi köpte ny kamera innan vi åkte, så vi testade vad den gick för hemma. Våra vackra barn fsatnade på bild i alla fall.





Likaså deras föräldrar.





Vi är på väg mot Finland, ett gäng på 10 stycken var vi som åkte iväg. En resa full av barndomsminnen. Allt från ärtor, köttpiroger, finskkorv, jaffa, bastu och bad på de stränder som jag badat på när jag var liten. Helt enkelt sommarlov på riktigt!




Nicke, Erik, Emil och Gry gick en uppdragsrunda som avslutades med att få köra en radiostyrd monstertruck.



Mumin och Lilla My var med på båten.



Morgonpromenad i ett stilla Nådendal. Och man kan nog inte få en bättre guid än min pappa som vuxit upp i denna vackra stad. 









Morfar och Gry utanför ett av husen som han bott i som liten.





Huset vi hyrde i Nådendal på Kaivokatu 13.



Lusthus med grill.



Bastu och badtunna.



Grinden in.



Huset var helt makalöst, och jag ville flytta in där på riktigt. Helt perfekt!

5 minuters promenad till stranden, där det blev ett kvällsdopp.





Klicka på bilderna för att få se bildserien på Erik som hoppar i plurret.


Givetvis blev det en heldag på Mumindalen.





Inne i Muminhuset.



















Efter två dagar i Nådendal så fortsatte vi resan mot Raumo. Där bodde vi inte lika rymligt, utan trängde i hop oss i min mosters lägenhet som vi fått låna på två rum och kök.


Otalahti, där jag badade en och annan gång som liten.





Havsbastu, underbart skönt. Även jag var i och bada. Men det finns det inget fotobevis på.







Även den pyttelilla sjön som jag badade i som liten fick ett besök av mig, Nicke, Emil och Gry.










Var och hälsade på min moster Majre och hennes man Kurt i deras stuga, där vi grillade och endel av oss bastade.












Vi gjorde ett besök i min Gudfar, Pekkas butik Muksu Masssi där barnen fick välja en varsin ny bilbarnstol.
Och så här glada är de över dom!

 


Och de är så sköna att man somnar i dom så fort man sätter sig.





Hemma igen!



En resa som jag gissar var den sista resan till Finland tillsammans med min mamma och pappa. Och jag är så glad att vi gjorde det.

Kommentarer
Postat av: Katja

Ser ut som en ljuvlig semester, jättefina bilder. Kram kram

2010-07-27 @ 14:25:19
URL: http://utlandsmamman.blogg.se/
Postat av: Lenis

Ser ut som ni haft en härlig semester Nina! Vi måste också åka till Muminland, jag vill krama mumintrollet! och träffa förlagan till Nina och Gry förstås = Lilla My :) hälsa familjen!

2010-08-01 @ 13:24:07
URL: http://bisonoxe.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0