Vinter igen

Från att varit vår i lördags med gassande sol från en blå himmel och tussilago. Så är det åter igen vinter. Gårdagens ihärdiga snöande gav resultat och det blev inte mindra vintrigt av att temperaturen sjönk och blev riktigt kallt i natt. Hur kallt det var som kallast vet jag inte, men när jag gick hemmifrån i morse så var det -6 grader. Uppfriskande! Men dessa bakslag hör ju till, och hittils så har ju våren aldrig uteblivit. Solen är åter igen på plats och gassar från den blå himmeln idag och temperaturen stiger sakta men säkert. Så snart har denna snö som kom igår åter smält.

Och lite snöväder hindrade inte mig och Emil från att fara in till stan och gå på Medelhavs museét. En fantastisk dag hade vi tillsammans min son och jag. Och det var inte bara mumierna som fångade hans intresse utan det mesta där tyckte han var spännande, från guldrummet till de Cypriotiska utgrävningarna. Och givetvis så blev det en fika på Café Bagdad, och gissa om Emil blev eld och lågor då det fanns Turkish Delight. Och i museéts butik så bläddrade han vetgirigt i alla böcker om mumier och olika mytologier. Och det var just en bok som fängslade honnom mer än andra och det var en om mumier från hela världen, och boken var full av bilder av mumifierade människor från jordens alla hörn och endel bilder var riktigt läskiga. Men han bläddrade bara fascinerat vidare och konstaterade att de var döda människor, men att man kunde ju se att de en gång levt men ögonen var ju ruttna! Den enda bild han inte tyckte om var en bild av mumien ur filmen munmiensåterkomst, och det kan man ju förstå. Och det är ju heller ingen riktig mumie. Och i morse kunde Emil redogöra för mig hur de i Egypten en gång i tiden lindade sina döda, i vilken ordning och vilken riktning de lindade kroppen bit för bit.

Kommentarer
Postat av: Utlandsmamman

Låter jättemysigt.

Men alltså, jag är ju vuxen men har ingen aning om vad turkish delight är haha. Har sett det i filmen narnia oxå, så alla andra verkar veta utom jag. Måste googla lite känner jag :-)



Och du, det har snöat här igen så ingen vår här inte bläää.

2010-03-23 @ 17:51:29
URL: http://utlandsmamman.blogg.se/
Postat av: Nina

Men Katja! Du har väl varit i Turkiet?! Hur kan du ha missat detta sagolika snask. Det är precis som det låter, turkiska godsaker. Små marmelad kuber som ligger i florsocker eller kakao. Mumsfillibabba!

2010-03-24 @ 12:53:17
URL: http://kermit100.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0